August 6, 2007

Menolong Org Tua

Cuaca pada pagi itu sungguh cerah. Setelah siap dan bersarapan, Amir berjalan menuju ke sekolah. Semasa dia sedang berjalan dia ternampak seorang wanita tua yang hendak menyeberang jalan raya untuk ke rumah kawannya . Wanita tua sangat lemah, dia tidak boleh diri dengan betul.

Dengan cepat Amir bantu dia menyeberang jalan raya. Amir pun menghantar dia ke rumah kawannya yang dia hendak pergi. Sepuluh minit sudah lepas,Amir dan wanita tua itu sampai di rumah kawan dia.

Amir menekan lonceng rumah dan memuka pintu itu. "Alamak," memekik Amir. Dia terlupa yang dia ada peperiksaan di sekolahnya. Amir lari dengan cepat ke sekolah.

Bila dia sampai di hadapan pintu pagar sekolah, dia nampak pengetua sekolaknya dengan muka bengis. Dia memberitahu pengetua sekolah apa telah dia buat. pengetua sekolah Amir sangat gembira dengan perbuatan Amir, dia memberi Amir perluang untuk mengambil peperiksaan keesokan hari.

Keesokan hari, nama Amir disebut dari pengetua sekolah tentang apa yang Amir telah buat. Amir sangat gembira dengan perbuatannya.

No comments: