August 21, 2007

Menolong Orang Tua

Cuaca pada pagi itu sungguh cerah. Setelah siap dan bersarapan, Amir berjalan menuju ke sekolah. Semasa dia sedang berjalan, dia ternampak seorang tua yang berumur lebih dari enam puluh tahun. Apabila Amir datang dekat ke orang tua itu, orang tua itu, tiba-tiba, dia memanggil name saya. Amir terdengar suara itu dan tahu suara orang tua itu ialah nenek kawan Amir dan name orang tua itu Aini.

Aini telah memberitahu Amir dia telah terlupa perjalanan rumahnya dan dia hendak saya menolong dia untuk menghantarnya balik ke rumahnya. Amir telah pergi ke rumah kawannya banyak kali, jadi, Amir setuju untuk menolong dia pulang ke rumahnya,tetapi, dia mesti cepat kerana dia ada lagi sepuluh minit sebelum sekolah bermula.

Lapan minit kemudian, tiba di rumah Aini. Aini berasa bangga kepada Amir kerana dia masih menolong Aini apabila dia lambat untuk sekolah. Amir terperasan yang dia lambat untuk sekolah, dan dia terdengar bell berloceng dari sekolahnya.

Amir dengan pantas berlari pergi ke sekolahnya, tetapi, ketua sekolahnya sedang menunggu di luar gate depan. Ketua sekolahnya tiba-tiba, dia menoleh ke arah Amir dan mendatang dekat padanya. Amir dibawa ke pejabat ketua sekolah dan dimarahi olehnya.

No comments: