August 6, 2007

MENOLONG ORANG TUA

Cuaca pada pagi itu cerah. Setelah siap dan bersarapan, Amir berjalan menuju ke sekolah. Semasa dia sedang berjalan, dia ternampak seorang wanita tua yang sedang sesat berjalan.Dia hendak pulang rumah dia. Amir sudah lambat untuk pergi ke sekolah tetapi dia hendak
menolong wanita itu.

Selepas menolong menghantar wanita itu, dia melihat jamnya. Dia sudah lambat. Dia berlari ke sekolah. Dia ternampak pengetua sekolah berdiri di depan sekolah pagar. Kelihatan pengetua sekolah marah.
Pengetua sekolah bertanya Amir kerana dia lambat. Amir bersenyap sahaja. Pengetua sekolah membawa Amir ke pejabat dia. Setelah masuk, Amir terperanjat kerana ibu bapa dia berada di situ sedang duduk di kerusi. Kelihatan mereka marah. Mereka memarah Amir. Dia berkata dia menolong seorang wanita. Mereka tidak percaya dia kerana dia sudah berbanyak bohong. Tiba-tiba telefon berbunyi. Pengetua sekolah mengangkatnya. Wanita yang Amir telah menolong menelefon. Dia hendak mengucap terima kasih kepada Amir. Pengetua sekolah terperanjat. Dia memberitahu ibu bapa Amir yang Amir bercakap benar. Ibu bapanya dan pengetua sekolah meminta maaf ke Amir. Dia mendapat hadiah daripada pengetua sekolah. (169 perkataan)

No comments: